Verpleegkundige Maudy Vosters studeerde onlangs af op een onderzoek naar de knelpunten en behoeften rond ACP binnen een wijkverpleegkundig team in Breda. Thebe nam haar aanbevelingen over en ging er direct mee aan de slag.
‘Vaak zijn het verzorgenden van niveau 2 of 3 die met een cliënt over wensen in de laatste levensfase praten, terwijl zij zich niet altijd bekwaam voelen om er iets mee te doen’, stelt verpleegkundige bij Thebe, Maudy Vosters. ‘Het is belangrijk dat verzorgden de informatie doorgeven aan collega’s zoals de wijkverpleegkundige, zodat er iets mee gedaan kan worden.’
Maudy studeerde begin 2025 af. Haar onderzoeksvraag? ‘Wat zijn de behoeften en knelpunten bij verpleegkundigen en verzorgenden bij het toepassen van ACP in de praktijk’. ‘In rapportages zag ik vaak staan dat een cliënt bepaalde wensen had uitgesproken, maar daar werd vervolgens niets mee gedaan. Terwijl we zo’n mooie toolbox hebben waarmee we met ACP aan de slag kunnen.’
Afstuderen op ACP
Uit het onderzoek van Maudy komen een aantal duidelijke leerpunten naar voren:
- Meer training en kennis is nodig over ACP, ook na het volgen van de e-learning. Er is ook behoefte aan opfrismomenten.
- Niet iedereen weet van het bestaan van de e-learning dus niet iedereen heeft deze gevolgd.
- Men heeft behoefte aan praktijkgericht leren, zoals oefenen met een trainingsacteur en meelopen met een ervaren collega.
- Men heeft behoefte aan uitleg over het documenteren van ACP-gesprekken en een gestructureerde aanpak van hoe en waar dit te documenteren.
Haar aanbevelingen
- Geef medewerkers de ruimte om de e-learning in werktijd te volgen.
- Check of iedereen de e-learning gevolgd heeft en of er vragen zijn.
- Verbeter de verslaglegging van de ACP-gesprekken.
Maudy en haar collega’s noemen de e-learning zeer nuttig. ‘Maar de organisatie heeft in eerste instantie gesteld dat deze alleen gevolgd kan worden door medewerkers van niveau 4 en 5. Daardoor denken verzorgenden: “dit is niet voor mij”. Inmiddels volgen zij de e-learning wel en geven ze aan er heel veel aan te hebben. Ze noemen vooral de video’s met casussen heel verhelderend.’ Thebe regelt naar aanleiding van Maudy’s aanbevelingen ook een praktijkscholing voor de wijkteams. ‘Hierin zit een deel theorie en een deel praktijk waarin we gaan oefenen. Dat is een mooie toevoeging op de e-learning en de toolbox.’
In haar onderzoek vroeg ze vervolgens ook wat zorgverleners willen weten over ACP. ‘Ze gaven aan behoefte te hebben aan richtlijnen, aan een goed proces van documenteren en aan voorbeelden uit de praktijk. Dit staat allemaal in de e-learning dus het is heel goed dat iedereen deze nu gaat volgen.’
‘Sinds kort staat alle informatie die verzorgenden en (wijk)verpleegkundigen ophalen bij cliënten qua wensen in de laatste levensfase in het zorgplan. Hier kan iedereen dat inzien en aanvullen. Binnen Thebe zijn ze er nu ook van doordrongen dat alleen op intranet informatie delen over ACP en bijvoorbeeld de toolbox niet voldoende is. Op intranet komen zoveel berichten binnen dat de meesten niet alles bekijken. Nu is het veel beter georganiseerd.’
Nieuwsgierig naar de onderzoeksresultaten van Maudy?