Jenny Souren is bij PrimaCura ambassadeur van het ACP-project. ‘Huisarts Jolanda van Dongen volgt de kaderopleiding palliatieve zorg en heeft het project omarmd. We kaarten het onderwerp ACP nu vaker aan. De eerste keer dat ik het benoem, vraag ik ouderen om na te denken over de laatste levensfase en daar met hun naasten over te praten. Ik benadruk dat dit soort gesprekken rust kunnen bieden.’
Communicatie tussen POH, huisarts en ziekenhuis
Jenny’s taak in een ACP-traject is om levenswensen bespreekbaar te maken en vast te leggen. ‘Behandelwensen en -grenzen komen ook regelmatig ter sprake en dat is prima. Ik leg dan uit dat deze wensen en grenzen alleen vastgelegd mogen worden door een arts en dat ik daarvoor een afspraak inplan.’ Alle behandelwensen die de huisartsen van PrimaCura vastleggen in VIPLive, zijn in te zien op de huisartsenspoedpost. Het ziekenhuis (ETZ) werkt in een ander systeem. ‘Dus als de huisartsenpost doorverwijst naar het ziekenhuis, moeten ze dit soort wensen in de overdracht opnemen. Dat gaat gelukkig al vaak goed. Een belangrijke vraag in elk ACP-traject is: blijf je behandelen als het niet meer medisch zinvol is? Een goede overdracht naar ziekenhuizen is hierin cruciaal. Ik werk prettig samen met de transfer-verpleegkundigen. Ik breng hen altijd op de hoogte van de behandelwensen en -grenzen van patiënten die via mij doorverwezen worden.’ Ook werkt Jenny samen met “haar” huisartsen en het ETZ aan het verbeteren van overdrachten, zodat zo snel mogelijk alle nuttige en belangrijke informatie uit het ACP-traject gedeeld wordt.
Tips van Jenny
1] ACP voor iedereen
‘ACP is niet alleen voor ouderen, het is belangrijk voor iedereen in de palliatieve fase. Dus denk na over jouw laatste levensfase, als dat aan de orde is. Praat er met familie, partner en vrienden over. Probeer samen de laatste fase zo prettig mogelijk door te komen. Zeker als je de kans hebt om afscheid te nemen, kan dat een mooie en zelfs waardevolle periode zijn.’ De brochures die voor patiënten gemaakt zijn vindt Jenny erg goed en behulpzaam bij het initiëren van een gesprek.
2] VIPLive
‘Werken met VIPLive gaat prima. De behandelwensen en -grenzen zijn middels een vragenlijst makkelijk en snel in te vullen. Het enige nadeel is dat VIPLive niet gekoppeld is aan de HISsen zoals Medicom. Dus ik geef nu steeds aan de huisarts door dat die ook een P-regel aan moet maken met daarin de behandelgrenzen. We gebruiken hier vaak RIZA voor. De huisarts hoeft dan alleen een plus of min te zetten achter: Reanimatie, Intensive Care, Ziekenhuis en Antibiotica.’
3] ACP is een belangrijk onderdeel van ons werk, maar we doen meer
Jenny brengt in opdracht van huisartsen de zorgvragen in kaart van kwetsbare, zelfstandig wonende ouderen vanaf ongeveer 75 jaar. ‘Allemaal mensen met multiproblematiek zoals eenzaamheid, motorische beperkingen en geheugenproblemen.’ Ook de POH GGz en de wijkverpleging verwijzen naar haar door. ‘Ons doel is om kwetsbare ouderen die zelfstandig wonen zo zelfredzaam mogelijk te krijgen en houden. Dat kan in kleine dingen zitten zoals inzet van de Sociaal Makelaar bij eenzaamheid. Of door het inschakelen van een ergotherapeut die mensen kan laten zien hoe ze veilig kunnen fietsen als ze dat even niet meer durven. Dit soort dingen kunnen een groot verschil maken in een mensenleven.’